Pojistné události v SVJ jsou jako byrokratická centrifuga

Určitě to znáte všichni. Uzavřete pojistku, pravidelně ji platíte a při škodní události si oddechnete se slovy: „Ještě, že ji máme“. Pak ale nastane kolotoč vyjednávání s pojišťovnou. Je-li poškozených hned několik vlastníků, kteří požadují úhradu po SVJ, stane se z kolotoče pořádná byrokratická centrifuga. Jak tuto situaci ustát, dosáhnout na plnění pojišťovny a uspokojit poškozené vlastníky?

pojistné událostí v SVJ

Aby výbor nebyl z celého kolotoče překvapený víc, než je nutné, je nejdůležitějším bodem aktualizovaná pojistka domu na jeho skutečnou hodnotu. Každým rokem stoupají ceny nemovitostí, logicky by se dle toho měla aktualizovat i pojistka vašeho domu. „Největším problémem v SVJ je právě podpojištění nemovitosti, které při škodní události nepokryje skutečnou hodnotu škody, resp. oprav,“ říká profesionální předseda Roman Koreňovský z Paragrafs. „Při převzetí domu tedy jako první kontroluji, zda a jaké pojištění SVJ má a zda odpovídá aktuální hodnotě nemovitosti.“

Pro porovnání pojistek si profesionální předseda vytvoří tzv. zadávací dokumentaci, ve které přehledně porovná jednotlivé položky (např. povodeň, živel, vandalismus, odpovědnost atd.), jejich cenu a výši spoluúčasti. Druhým krokem je kontrola nedořešených pojistných událostí. „Ve většině domů podobné kostlivce najdeme. Výbor často pojistnou událost nahlásí, ale nemá dostatek času na doplnění dokumentace a celkové dotažení do konce,“ pokračuje. Kolik času, telefonátů, schůzek a administrativy to skutečně obnáší, ukazuje na nedávné pojistné události v domě na Praze 5.

Jedna škoda = dvě pojistné události

Při silné bouřce a dešti zateklo přes střechu a balkony do bytů pěti vlastníkům. Střecha s balkony patří do společných prostor a SVJ odpovídá za jejich stav a případné škody vzniklé z důvodu špatné údržby. Škoda byla od poškození vnitřních zdí, výmalby až po koberce a plovoucí podlahy. Majitelé bytů chtěli po SVJ rychlé řešení a návrat svého majetku do původního stavu – byty vysušit, opravit, vymalovat, zkrátka zajistit a uhradit opravu. Výbor SVJ tedy pojišťovně nahlásil vzniklý problém, a protože vlastníci potřebovali byty užívat, rozhodl se prozatím opravy financovat ze zdrojů SVJ. Náročnost řešení škodní události ale předčila i ta nejhorší očekávání.

„Hlášení pojistné události znamená vše řádně zdokumentovat, nafotit nebo i natočit video, a odeslat pojišťovně,“ popisuje první krok profi předseda Koreňovský. Likvidátor pojišťovny se ohlásil obratem s tím, že jde o větší škodní událost a potřebuje si vše zdokumentovat sám, a stanovil termín prohlídky. „V našem případě to znamenalo svolat na tento termín všech pět vlastníků + byla nutná zástupce výboru. Dovedete si představit, že shodnout se v tolika lidech na termínu ve všední den není nic jednoduchého. Na druhou stranu bylo nutné vše zvládnout co nejdříve, aby se SVJ mohlo pustit do oprav a pojišťovna do likvidace.” 

„Kooperace poškozených vlastníků a zástupce výboru je hlavní devízou rychlého řešení. Bohužel, v našem případě to nešlo jinak, než že se každý poškozený byt řešil v individuálním termínu, což opět znamenalo pokaždé i přítomnost zástupce výboru,“ dodává. Po uzavření této dokumentace vyšlo najevo, že škoda bude hrazena ze dvou typů pojištění, jelikož vznikla škoda na společných prostorech – na samotných balkonech, a toto pokrývá pojištění živlů, a zároveň u vlastníků v bytech, což pokrývá pojištění odpovědnosti. 

Na dovolenou do pojišťovny

Součástí pojišťovnou vyžádané dokumentace je i cenová nabídka opravy v bytech. Pojišťovna požaduje vyjádření specializované firmy o příčinách zatečení do prostor vlastníků. Tuto firmu si musíte sami vyhledat a o vyjádření požádat. 

„Pojišťovna dále vyžadovala, aby se k pojistné události všichni poškození vlastníci osobně přihlásili,“ pokračuje Roman Koreňovský. „Nestačilo, aby událost nahlásili SVJ, a to jako společný zástupce komunikovalo s pojišťovnou.” Výbor tak musel vlastníky urgovat, aby tento požadavek splnili a mohla se rozběhnout likvidace celé události. „Považujeme to od pojišťovny za zbytečně složitý a nesmyslný požadavek, který vše jen komplikuje,“ dodává Koreňovský. Výbor se tak dostal do začarovaného kruhu, kdy pojišťovna požadovala kooperaci s vlastníky, ti ale chtěli situaci řešit především s výborem. „Ve finále, dojde-li konečně k opravě, je to opět někdo z výboru, kdo musí být na místě přítomný a opravy hlídat,“ dodává. 

Časová náročnost je v takovém případě pro výbor obrovská. Je nasnadě, že tu má výhodu profesionální předseda, který je SVJ k dispozici i přes den. Máte-li ale ve svém domě členy výboru, kteří takovým věcem věnují svůj osobní čas a zřejmě i dovolenou ze zaměstnání, važte si jich. Skutečně to nejsou jednoduchá jednání. 

Čtěte také: Jak na pojištění odpovědnosti členů výboru

magazín Výbor březen 2020

Více právních rad, návodů a užitečných informací pro SVJ si přečtete v tištěném magazínu Výbor. Předplaťte si ho už nyní a my vám ho budeme pravidelně posílat přimo do vaší schránky.

Objednat předplatné